خانهزخم تراپیست درمان زخم در ر
۰۹۹۰۱۳۱۱۳۸۴
تماس با کارشناس

پانسمان هیدروژل چیست؟

 

پانسمان هیدروژل پیش از 60 سال است که برای مراقبت از زخم استفاده می شود.پانسمان هیدروژل یک محصول پزشکی مبتنی بر ژل مصنوعی است که 90 درصد زیرسازی آب دارد. پزشکان دریافته‌اند که برخی از زخم‌ها با وارد شدن به محیط مرطوب سریع‌تر بهبود می‌یابند. پانسمان هیدروژل باعث بهبودی می شود و از بدن در برابر عفونت محافظت می کند.

هیدروژل

هیدروژل از یک ماده شیمیایی پلیمری ساخته شده است که رطوبت زیادی را جذب می کند، اما در آب حل نمی شود. پانسمان زخم هیدروژل یک محصول پزشکی اثبات شده برای زخم هایی است که باید مرطوب نگه داشته شوند.

 

ترکیبات هیدروژل

ماهیت هیدروژل

ترکیبات هیدروژل معمولا طبیعی هستند و مخلوطی از انواع روغن های طبیعی میباشد . بعضی از ترکیبات آنها گلیسیرین، آلوئه ورا، پروپیل/متیل پارابن و روغن کرچک هستند که هیدروژنه شده است.

زخم های باز که از این پانسمان دارویی سود می برند شامل موارد زیر است:

  •  حاد/تروماتیک
  • تاول
  • پارگی/ساییدگی
  •  سوختگی ناشی از تشعشعات رادیوتراپی
  • سوختگی سطحی/سوختگی درجه اول/دوم
  • زخم سطحی
  •  زخم جراحی و بعد از عمل
  •  زخم – شریان و وریدی
  • زخم های دیابتی

 

 انواع هیدروژل

سه نوع اصلی هیدروژل برای مراقبت از زخم وجود دارد. هر نوع بسیار مفید است. بیایید به انواع مختلف هیدروژل نگاهی بیاندازیم:

هیدروژل آمورف

هیدروژل آمورف(Amorphous Hydrogel)

 

این فرم ژل خالص است. به صورت اسپری، بسته بندی فویل و لوله ای موجود است. می توان آن را در زخم های عمیق، سوراخ ها و شکاف های پوستی فشرده کرد. استفاده از هیدروژل آمورف درمان اولیه زخم های عمیق است و این شکل اغلب با یک پانسمان پزشکی ثانویه که ناحیه زخم را می پوشاند دنبال می شود. هیدروژل آمورف برای زخم های عمیق و ضخیم، سوختگی ها، زخم های نکروز تشکیل شده و زخم های بافت آسیب دیده ناشی از پرتودرمانی استفاده می شود.

 

 هیدروژل اشباع شده(Impregnated Hydrogel)

زخم تراپیست | R 2

 

پانسمان هیدروژل اشباع شده نوعی از طیف هیدروژل ها هستند که با مکانیسم خاصی گاز استریل را آغشته به ژل میکنند و حالت گاز ژله ای درست میکنند که  میتواند توسط متخصص زخم جهت دبرید زخم و هیدراته کردن زخم مورد استفاده قرار بگیرد .

حتما به این موضوع توجه داشته باشید که بعد از استفاده از این نوع پانسمان حتما از پانسمان ثانویه هم استفاده باید استفاده کرد و طوری که به پوست اطراف زخم آسیب وارد نشود

 

مزایا هیدروژل ها

پانسمان های هیدروژل از بسیاری جهات برای پانسمان زخم ایده آل هستند. وقتی روی زخم‌های خشک و همچنین زخم‌های نکروزه  اعمال می‌شود، می‌توانند با کمک  به دبریدبافت عفونی یا نکروزه از طریق اتولیز، آنها را تمیز کرده و تمیز نگه دارند.

پانسمان های هیدروژل زخم را گرم، مرطوب و بسته نگه می دارند. همچنین، آنها با بافت واکنش نشان نمی دهند یا آنها را تحریک نمی کنند. هنگام استفاده، به سطوح زخم نمی‌چسبند و به متابولیت‌ها اجازه عبور آزادانه می‌دهند.

این پانسمان ها به ایجاد یک اثر خنک کننده بر روی زخم کمک می کنند که آنها را برای بیماران بسیار دلپذیر می کند.

آنها بازسازی مجدد زخم را تقویت می کنند زیرا تا حدی ساختار پوست را تقلید می کنند و رشد اجزای پوست را تشویق می کنند. همچنین، می توان از آنها برای ترکیب داروهایی استفاده کرد که باعث بهبود زخم می شود. 

در نهایت برای درمان انواع زخم و مراحل زخم به جز در صورت وجود اگزودای و ترشحات زیادکاربرد دارد. هیدروژل ها برای زخم های دردناک، زخم هایی با نکروز وسیع، زخم های تشعشعی رادیوتراپی، سوختگی های جزئی و زخم های خشک کاربرد دارند.

بنابراین، تمام تحقیقات اخیر از استفاده فعال هیدروژل‌ها برای پانسمان زخم در اکثر انواع زخم‌ها حمایت می‌کنند، زیرا استفاده از آنها منجر به هیدراتاسیون و شل شدن بافت نکروزه، ارتقاء اتولیز و دبریدمان آن، و جذب مقادیر متوسطی از ترشحات و اگزودا می‌شود.

جهت اطلاع دقیق از نحوه مراقبت از زخم و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

برخی از خدمات کلینیک زخم تراپیست، کلینیک درمان زخم در تهران:

  • درمان زخم
  • درمان زخم پای دیابتی
  • درمان زخم بستر
  • وکیوم تراپی زخم
  • لاروتراپی
  • اکسیژن هایپرباریک

این مطلب براتون مفید بود؟

برای امتیاز دادن روی ستاره کلیک کنید!

میانگین امتیاز 4.6 / 5. تعداد امتیازات: 11

اولین کسی باشید که به این مطلب امتیاز میده!

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همه روزه از ۸ صبح تا ۵ عصر

برای مشاوره درمان زخم و تعیین وقت قبلی با ما تماس بگیرید

زخم تراپیست

گروه درمانی زخم تراپیست با بهره گیری از روش های علمی و بروز آماده است تجارب خود را جهت درمان انواع زخم های عفونی،پای دیایتی،زخم بستر،جراحی و سوختگی بکار بگیرد.

ارتباط با ما

تلفن‌های تماس:
۰۹۳۶۷۴۱۳۹۴۵
۰۹۹۰۱۳۱۱۳۸۴

2022 © تمامی حقوق این وبسایت متعلق به زخم تراپیست است.
×

مشاوره و تعیین وقت درمان زخم

×